بررسی نقش استانداردهای بین المللی ایزو در کاهش تغییرات آب و هوایی

نوع مقاله : مقاله علمی

نویسندگان

1 دانشجو، مهندسی طبیعت، دانشگاه تهران، تهران.

2 کارشناس خبره، سازمان ملی استاندارد ایران، تهران.

چکیده

تغییرات آب­وهوایی تهدید قابل­توجهی برای زندگی در کره­ی زمین است، بنابراین انسان باید ابتدا انتشار دی­اکسید­کربن را کاهش داده سپس در نهایت آن را از بین ببرد. خوشبختانه، تجارت بر اساس کربن صفر در حال حاضر در بسیاری از بخش­های صنعتی، تجاری و شهری درحال وقوع است و استانداردها نقشی اساسی در تحقق این امر بعهده دارند.
بر اساس این نظریه که نظارت، اعتبارسنجی و تأیید انتشار گازهای گلخانه­ای، سازمان­ها را قادر می­سازد تا آن­ها را بهتر مورد هدف­گذاری قراردهند و کنترل­کنند، کمیته فنی ISO / TC 207 برای مدیریت محیط­زیست و گازهای گلخانه­ای در سازمان­ها، پروژه­ها و محصولات چندین استاندارد را در سری ISO 1406x تدوین نموده است  .
بعنوان مثال، از زمان معرفی ISO در سال 2006، به حدی این استانداردها مورد نظر بوده­است که بسیاری از ارگان­های دولتی تنظیم­کننده انتشار گازهای گلخانه­ای این استانداردها را پذیرفته­اند و آن­ها را برای ارزیابی و تأیید انتشار گازهای گلخانه­ای تنظیم شده در طرح­های معاملات انتشارات اجباری کرده­اند.
از آن زمان، ISO استاندارد مربوطه، ISO 14067، را برای تعیین میزان انتشار گازهای گلخانه­ای یا اثر کربن محصولات منتشر کرده­است. این مقاله استانداردهای سری ISO 1406x و چگونگی کمک آن­ها به انتقال به اقتصاد کربن صفر را مورد برررسی قرار می­دهد.

کلیدواژه‌ها